“AŞKIN BENİ DEL’EYLEDİ…”

“Aşkın Beni Del’eyledi”

Alevi Enstitüsü tarafından düzenlenen “An-ı Daim” etkinliklerinin duyurusu 28 Ekim 2010 tarihinde şöyle yapılmıştı…

İkinci Dönem, An-I Daim…

İkinci Dönem, An-I Daim Etkinliklerimiz Başlıyor

An-I Daim II/I: Aşkın Beni Del’eyledi

Değerli İzleyicilerimiz,

Geçen dönemimizden anımsanacağı gibi, An-ı Daim dizimiz içinde emekçileriyle birlikte film izlemek ve üstüne konuşmaktan, yazarlarıyla birlikte okuma günleri düzenlemeye kadar bir dizi farklı etkinlik yer almaktadır. Alevilerin belleğini, tarihini, şimdiki zamanını çeşitli araçlarla ve yöntemlerle kayda geçiren ve kalıcılaştıran, bilimsel-akademik araç ve yordamlardan farklı çalışma ve araştırma alanlarının örnekleriyle birlikte olduğumuz bu etkinlikler dizisinin ikinci yılı ilkine aşağıdaki duyurumuz gereği başlıyoruz.

Alevi Enstitüsü An-ı Daim etkinlikleri çerçevesinde Alevilerin belleğini odağına almakta; bu belleğin oluşumunda, kayıt altına alınmasında ve aktarılmasında rol oynayan eserlerle ve/veya kişilerle bir araya gelerek söyleşmeyi hedeflemektedir.

Bellek terimi ilk elde geçmişi çağrıştırıyor. Ama geçmişe dair neyin, nasıl kayıt altına alınacağı, yani belleğin nasıl inşa edildiği sorusunun yanıtı esas olarak bugünde, yani şimdide saklı. Tıpkı tarihe ayak basarken tarih üstüne uzanmanın, konuşurken dilin ötesine geçmenin imkânını içinde barındıran an-ı daim gibi.

Enstitümüzün geleneksel An-ı Daim etkinliklerinin bu yılki ilk toplantısı 4 Kasım 2010 Perşembe Günü saat 18.00–20.30 arasında gerçekleştirilecektir. Etkinlik mekânımız katılım durumuna göre, Enstitü Seminer Salonu ya da Ali Doğan Konferans Salonu olarak ilgili tarihte kesinleşecektir. Etkinlik konuğumuz tanınmış Halk Ozanı Sayın Muharrem Temiz’dir. Muharrem Temiz 1962 yılında Arguvan ilçesi Kuyudere (Mineyik) köyünde doğmuştur. Dedesi Âşık Hasan Hüseyin ORHAN, Babası ise Seyit Meftuni adıyla bildiğimiz İbrahim Mamo TEMİZ’dir. Muharrem Temiz Arguvan ve çevresi Alevi-Bektaşi inanç ve müzik kültürü ile ilgili araştırma ve derlemeler yapan, aynı zamanda bu alanda birçok eser üretmiş olan değerli bir araştırmacıdır.

Arguvan Yöresine ait Türkülerden oluşan, Arguvan Ezgileri 1-2 adlı kitabı, Arguvan Türküleri 1-2 ve Arguvan Halk Aşıkları 1 adlı kaset çalışmaları bulunmaktadır. Sanatçının bunlardan başka Kisb-i Kar, Türküler Sevdamız 3 (Erdal Erzincan, Yılmaz Çelik ve Tolga Sağ’la birlikte), Firkat, Dost ile Demler, Arguvan Deyişleri isimli albümleri bulunmaktadır.

An-ı Daim etkinliğimizin teması Malatya-Arguvan yöresi Alevi Müziği ve İnancı olacaktır.

Hep “seyirci” kalmamak ve hep “konuşan” olmamak için…

Katılımlarınızı bekler saygılar sunarız.

An-ı Daim II/I: “Aşkın Beni Del’eyledi”

Muharrem Temiz, 4 Kasım 2010 günü Alevi Enstitüsü Ali Doğan Konferans Salonu’nda Rıza Tokmak ile birlikte sahneye çıktı. Hem Arguvan’ı, hem Arguvan türkülerini, hem de geleneksel Alevi kültürü ile bağıntılarını anlattı. Programa arasında Seyit Meftuni, Esiri, Yemini, Dertli, Şems’i, Seyrani, Dedemoğlu, Mücrimi, Fuzuli’nin -ya da Hüzni-  deyişlerini çalıp söyledi. Aldığım notları, kendisinin bazı eklemeleriyle birlikte sunmak istiyorum.

Malatya’da Alevi Bektaşi müzik kültürünün yoğunlaştığı yerler Arguvan, Hekimhan, Arapkir, Doğanşehir, Akçadağ, Yazıhan, Pütürge…

Şehirleşmeyle beraber birçok gelenek ve göreneklerimizi törpülemişiz ancak, ibadet deki saz ve sözü olduğu gibi korumuşuz. Her şeyi bırakmışız, bağlamayı bırakmamışız Bağlamaya telli kuran demiş…

Arguvan uzun havaları ile birlikte alevi Bektaşi geleneğinden örnekler vardır. İlk başlarda Arguvan, inanç dışındaki müziğiyle öne çıkmış. Alevi Bektaşi kimliği 90’lardan sonra daha çok araştırılmaya başlanmış… Kendi üretimi olan Bağlama dışındaki çalgıları kabullenmemiş Arguvan.

Aramızda bulunan Süleyman Özerol ve AKEV yöremizle ilgili çalışmalar yaptılar.

İlçe oluşu, ekonomisi içe dönük, 74’ten beri yapımı süren baraj…

Farklı kimlikler var…

Alevi Bektaşi inancı deyişlerle yaşatılmakta… Alevi-Bektaşi inancında, müziğinde, edebiyatında insan merkezdedir. İnsan-ı Kamil olmaktır.

Var olan değerleri yaşatma gayreti var.

Radikalleşmiş Emevi İslam anlayışına muhalefeti şiirle ve müzikle dile getirmiş.

Topluma mesajlar çeşitli yollardan verilir. Kimi kitap yazar, kimi meydanlarda nutuk atar… Ozanların dile getirdiği düşünceler ve bunların anlatımı saz ve sözledir. Mesajlar ince, derin felsefi bir boyuttadır, kısa ve özdür.

Anadolu Aleviliği… Yedi bölge var, ama ortak kültür var, yüzde doksan benzeşen… Tunceli, Erzincan, Sivas, Elazığ, Malatya, Adıyaman, Maraş Bingöl’e kadar da uzanır. Dedelerin etkisi ile iletişim vardır belli ozanların deyişleri var… Abdallarda Alevi-Bektaşi deyişleri az… İnanç, kültürel ve sosyal anlamda sınırların olmadığı…

Cem ayinleri, Kısır Cem, Abdal Musa Ve Görgü Ceminden oluşur. Musahiplik kurumu (Kanun hükmünde kararname diyorum ben), Alevi bektaşi inancı içerisindeki en önemli kurum. Toplumsal oto kontrolün temel taşı… Cemlerdeki hak, hukuk, adalet, paylaşma, dar, hoşgörü, sevgi, yargı var… 72 milleti bir nazarda, tanrıyı insan cemalinde gören bir inanış. Dil, din, ırk, renk, cins ayırımı yapmaz.

Hala mum söndürüldüğüne inananlar var.

Ülkemizde Alevi Bektaşi müziğini çıkarın geriye bir şey kalmaz.

Örgütlenme çabaları… Cem yapmayacaksak cem evini niye yapalım ki? İçi doldurulmayan, amacına hizmet etmeyen kurum, kuruluş, dernek, vakıf, bina vs ne anlamı olabilir ki…

Muhlis Akarsu’yu anma da benden oyun havaları isteyenler oldu.

M. Kemal in devrimi tanımlaması.

Devrim…

Güneş kadar sıcak

Güneş kadar berrak

Güneş kadar uzak…

Aşkın Beni Deleyledi (Seyit Meftuni), Gafilem Aklımı Aldın Ey Güzeller Serveri), Nebiler Serveri (Yemini -Düvaz-ı İmam), Üç Beş Âşık Cem Olmuşlar Bir Yere (Dertli), Göster Cemalin Şem-i’ni (Şems’i), Kuran Yazılırken Arşı Rahmanda” (Seyrani), Yeşil Kamçılı Boz Ata (Dedemoğlu), Derdi Hakla Aşka Düşen Âşıklar (Mücrimi), Gıtmır Bir Ufacık Meslek Alınca ( Fuzuli-bazı kaunaklarda Hüzni olarak geçer) deyişlerini program aralarında çalıp söyleyen Muharrem Temiz’e Rıza Tokmak bağlaması ile eşlik etti.

Sorular ve yanıtlardan sonra program sona erdi.

“Aşkın Beni Del’eyledi”

Programın adı olan Aşkın Beni Del’eyledi” şiiri,Muharrem Temiz’in babası İbrahim Mamo Temiz’e (Seyit Meftuni) ait…

Melül mahzun duran güzel

Aşkın beni del’eyledi

Giyin libasını düzel

Aşkın beni del’eyledi


Oturmuş karşımda durur

Şu sineme hançer vurur

İnsaf et sevdiğim nolur

Aşkın beni del’eyledi


Seyit Meftuni de bilmez

Her güzele meyil vermez

Seni seven asla ölmez

Aşkın beni del’eyledi

………………………………………………………………………………

Fotoğraflar için Sayın Halil Karaçalı’ya teşekkürler.
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s